podcastmanagement opleiding

3x waarom podcastmanagement supergoed te plannen is

Podcastmanagement is ontzettend goed te plannen, en dat maakt het zo makkelijk om toe te voegen aan je aanbod.
Je weet welke workload er op je wacht, je weet hoe veel tijd je dat gaat kosten en je weet wanneer je het werk gaat doen.

Dat het werk zo goed te plannen is, heeft onder andere deze 3 redenen.

1. A-synchroon werken met je klant

Een major reden waarom je podcastmanagement zo goed kan plannen, is dat je niet op hetzelfde moment als je klant, of op een moment dat je klant goed past, werkt aan de opdracht. Je spreekt een deadline af, je spreekt af wanneer de klant diens deel moet aanleveren en in die tussentijd ben jij zo vrij als een vogeltje om te zorgen dat het werk gedaan wordt.

Je werkt dus a-synchroon met je klant. Zij maakt haar content aan op een ander moment, dan dat jij ermee aan de slag gaat. Je klant levert elke maandag de input op, jij pakt de woensdagochtend om dit allemaal tot iets nog mooiers te verwerken voor de luisteraar en de podcastaflevering gaat online op donderdag om 12.00 uur.

Jij kiest wanneer je eraan wilt werken. Ben je een vroege vogel of juist een nachtuil? Hebben je kinderen een studiedag of werk je graag een dag in het weekend? Geen probleem, het is aan jou.

Dat ik op deze manier met mijn klanten kan samenwerken, is voor mij de grootste reden waarom podcastmanagement zo goed bij me past. Ik hou van klanten, maar afhankelijk zijn van hun agenda is niets voor mij. Het is heerlijk om niet op elkaar te hoeven wachten en gewoon lekker aan de slag te kunnen gaan wanneer ik dat prettig vind (of wanneer het past in mijn planning).

2. Plannen over langere tijd

De meeste podcasters die jouw hulp inschakelen hebben of een op regelmatige basis terugkerende podcast (wekelijks, maandelijks) of willen in één keer een heel seizoen maken.

Dit is perfect voor het plannen van je werk.

Een wekelijkse podcast betekent dat je weken-, of zelfs maandenlang van tevoren al je werk kunt indelen. Je hebt meer dan voldoende tijd om rekening te houden met vakanties of feestdagen. En, ook fijn: je weet wat je inkomsten gaan zijn.

Een seizoen, of podcastserie, van een bepaald aantal afleveringen plan je projectmatig in. Je vraagt onder andere uit hoe veel afleveringen er in het seizoen komen, je spreekt af hoe lang de afleveringen zijn en wat ermee moet gebeuren en wanneer de afleveringen online moeten komen.

Hier laat je een sluitende projectplanning op los, die je niet alleen afstemt op de wensen van je klant, maar ook op je eigen agenda.

Voila: rust en overzicht.

3. Kies je eigen workflow

Jouw perfecte proces vind je vooral door het te doen, maar je kunt veel voorbereidingen treffen.

Je bedenkt hoe je samenwerkt, in welke systemen en welke tijdsspanne (ook wel: turnover) je kiest om van opname tot publicatie van de aflevering te komen.

Workflow plannen in de mini-training

Podcastmanagement is minder geschikt voor je als je vandaag niet wilt weten, wat je morgen gaat doen. Maar als jij het belangrijk vindt dat jij zelf de regie hebt over je agenda, dan past podcastmanagement waarschijnlijk prima in je aanbod.

Goed starten als podcastmanager doe je door alvast (een deel van) je workflow in stelling te hebben. Weten wat en hoe je het gaat doen, geeft je enorm veel rust, vertrouwen en plezier in wat je doet. En het helpt je om flexibel om te kunnen gaan met onvermijdelijke verrassingen. Een goede voorbereiding is ook hier het halve werk.

In de opleiding Podcastmanagement besteden we een volledige module aan je workflow met diverse opties voor jou en mijn best-practices. Je zorgt hiermee dat je goed beslagen ten ijs komt als je eerste podcastmanagementklanten zich aandienen.

Tip: beluister aflevering 6 over je workflow van de gratis mini-training Podcastmanagement, klik hier.