podcastmanagers groei

5x waarom een podcastmanager zorgt voor groei van een podcast

De meeste podcasters die in jouw doelgroep vallen als podcastmanager, zijn op zoek naar groei. Waar voor de ene podcastmanager de doelstellingen niet hoog genoeg kunnen zijn, heb ik gemerkt bij mijn deelnemers en alumni dat dat zeker niet voor iedereen geldt.

Om heel eerlijk te zijn, heb ik zelf ook last gehad van angst voor de ‘belofte van groei’. Ik herken dus wat je voelt.

Daarom 5 redenen op een rijtje waarom het simpele feit dat de podcaster jou als podcastmanager inschakelt, al zorgt voor de groei van de podcast in kwestie.

Accountability

Je bent een accountability partner. Dit is vaak wat je noemt een ‘onverwacht resultaat’. Als je een waardepropositie maakt, dus: wat lever ik op voor de klant, dan kun je verwachte resultaten beschrijven. In het geval van podcastmanagement is dat bijvoorbeeld tijdwinst. ‘Geen tijd hebben’ is namelijk vaak een van de problemen waarmee je potentiële klant zit.

Wat niet altijd als probleem wordt herkend, is accountability. Als je je aan niemand hoeft te verantwoorden, is het veel moeilijker om gedisciplineerd je afleveringen te blijven maken.

Met jou als podcastmanager in het team, moeten ze wel. Jij zit immers te wachten op opnames die worden aangeleverd. De klant heeft een afspraak met jou, betaalt daarvoor en daardoor schuift ‘podcast opnemen’ een stuk hoger op de never-ending to-do-lijst van een ondernemer (of je contactpersoon in een organisatie).

En consistent content plaatsen is een accelerator voor de groei van een podcast.

Keuze maken = groei

De beslissing om met een podcastmanager samen te werken, is voor de klant een belangrijk keuzemoment. Ja, ik kies voor een podcast. In tegenstelling tot: ik doe er een podcast bij.

Het aloude ‘wat je aandacht geeft, groeit’ kun je vertalen in ‘wat je kiest, floreert’.

De keuze om te investeren in jou als teamlid betekent dat de klant zich echt wil richten op diens podcast. En dat deze (nog meer) zal gaan floreren.

Motivatie

Er is voor een grote groep mensen maar weinig zo demotiverend als in je eentje met iets bezig zijn. Samenwerken zorgt voor allerlei gelukshormonen (ja, echt!) en mensen worden daardoor dus gelukkiger in hun werk.

En natuurlijk helpt het ook als je niet alles in je eentje hoeft te dragen, dat je een ‘partner-in-crime’ hebt en dat je iemand hebt die net zo gek is op je podcast als jijzelf.

Gemotiveerd podcasten zorgt voor flow, inspiratie en een gevoel van moeiteloosheid. Je kunt je voorstellen dat dat zich vertaalt in de energie die de podcaster overbrengt. En goede energie is fijn luisteren, verbetert dus de luisterervaring en zorgt voor meer betrokkenheid (=luisterminuten). Groei!

Vier-oren-principe

Als je net zoals ik bij een bank hebt gewerkt, dan zal je ongetwijfeld begripvol knikken bij het woord VOPpen. Even tussendoor: de financiële dienstverlening ontleent zijn hele identiteit zo ongeveer aan afkortingen.

VOPpen gaat over het vier-ogen-principe: veel documenten of processen mogen niet door één iemand (met twee ogen) gedaan worden, maar moeten altijd gecheckt worden door een tweede persoon (in totaal vier ogen).

Hoewel er over het algemeen geen risico is dat er miljoenen witgewassen worden door een podcast, heeft VOPpen hier wel een belangrijke functie. In dit geval vertaald naar het vier-oren-principe.

Twee mensen horen meer dan één. En al helemaal als een van de twee de maker is van de content. Jij bent als podcastmanager veel beter in staat om objectiever te luisteren naar de opnames.

Is het een kloppend verhaal? Zijn er geen losse eindjes? Gebruikt de podcaster niet te veel vakjargon, past de taal bij de doelgroep? En zijn er technische zaken die verbeterd kunnen worden.

Jij bent het tweede paar oren en daarmee komen er dingen aan het licht waarmee de podcast nog beter wordt en meer resultaat behaalt.

Verbetervoorstellen

Of je nu pas net het podcastjasje van je klant aantrekt of juist veel meer ingewerkt bent in de details: er zijn 9 van de 10 keer zaken die je opvallen die meteen verbeterd kunnen worden. Van geluidskwaliteit tot lengte van de afleveringen, tot show notes, call to actions of in de podcast-workflow.

Als je iets altijd al zo gedaan hebt, is het lastig om een andere manier te zien, terwijl jij met een frisse blik meteen ziet waar het sneller en slimmer kan.

Als podcastmanager ga je vanzelf verbeterpunten zien of nieuwe mogelijkheden. Je kunt de verbetervoorstellen doen, eventueel met uitbreiding van jouw diensten, en daarmee de groei van een podcast heel natuurlijk ondersteunen.

Je positionering als podcastmanager

Met een liefhebbende podcastprofessional, of professionale podcastliefhebber, is een podcaster verzekerd van de groei van diens podcast. Jij mag je als podcastmanager dus ook gerust op deze wijze positioneren als je dat wilt.

Je positionering als podcastmanager is onderdeel van de module over je aanbod in de opleiding Podcastmanagement. Ook in de eindopdracht komt je positionering terug.

Ik heb namelijk gemerkt dat je vooral door te doen, ontdekt wat bij je past en wat niet goed voelt. Daarom stimuleer ik mijn deelnemers ook om over hun eigen promotie na te denken, en daar ook het een en ander voor uit te werken.

Er zijn vele wegen die naar Rome en naar klanten leiden en jij mag daar je eigen pad in ontdekken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.